Μαγειρική - Διατροφή |
Στην έρευνα αξιολογήθηκαν 37 ετικέτες προϊόντων και μεταξύ των «φορτωμένων» με νάτριο προϊόντων που αποκαλύφθηκαν βρίσκονται π.χ. και τα: Twizzlerrs μαύρη γλυκόριζα, Pepperidge Farma λευκή κουλούρα και ιταλική παραδοσιακή σάλτσα Prego Heart Smart. Αλλά και ορισμένα «πιάτα» εστιατορίων περιέχουν τεράστιες ποσότητες νατρίου, το οποίο χρησιμοποιοιείται ως συντηρητικό αλλά και για την «ενίσχυση» της γεύσης. Το καλούμενο Chili fajita quesadilla κοτόπουλο με ρύζι και μαύρα φασόλια, ξινή κρέμα και pigo de gallo βρέθηκε να έχει 5.300 mg αλάτι. Στις ετικέτες Πάντως, με την ανάλυση των συστατικών στοιχείων διαπιστώθηκε ότι η επισήμανση στις ετικέτες αντανακλά με ακρίβεια τα επίπεδα του νατρίου. Σε μερικές περιπτώσεις, το αλάτι προστίθεται σε τροφές με χαμηλά λιπαρά για να αντισταθμίσει την έλλειψη αρώματος και ο μόνος τρόπος για να το γνωρίζει κάποιος είναι ο έλεγχος της ετικέτας. Παράλληλα, πολλές τροφές που θεωρούνται αλμυρές περιέχουν λιγότερο νάτριο απ' ό,τι ορισμένες τροφές με χαμηλά λιπαρά. Για παράδειγμα, 1/4 του φλιτζανιού ανάμεικτοι ξηροί καρποί Planters περιέχουν 110 mg νατρίου, ενώ κύβοι τυριών με χαμηλά λιπαρά φτάνουν τα 270 mg νατρίου. Το αλάτι αυξάνει σοβαρά τον κίνδυνο υψηλής πίεσης του αίματος και συνακολούθως καρδιαγγειακών προβλημάτων, ενώ οι επίσημες διατροφικές οδηγίες στις ΗΠΑ συνιστούν περιορισμό της λήψης του, δηλαδή έως 2.300 mg νατρίου ημερησίως.
|
|||
Η έρευνα, που μελέτησε πάνω από 10.000 ενήλικες επί μια τετραετία, έγινε από ερευνητές των πανεπιστημίων Λας Πάλμας και Ναβάρα και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ψυχιατρικής «Archives of General Psychiatry» της Αμερικανικής Ιατρικής Ένωσης, σύμφωνα με το BBC και το πρακτορείο Ρόιτερ. Πάντως οι ισπανοί επιστήμονες επεσήμαναν την ανάγκη να γίνουν και άλλες παρεμφερείς μελέτες για να επιβεβαιωθούν τα πορίσματα της δικής τους έρευνας. Η μεσογειακή δίαιτα περιλαμβάνει μεγάλη ποσότητα ελαιολάδου, μέτρια κατανάλωση αλκοόλ και γαλακτοκομικών, μικρή κατανάλωση κόκκινου κρέατος και μεγάλες ποσότητες οσπρίων, λαχανικών, φρούτων, ξηρών καρπών, δημητριακών και ψαριών. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ακόμα και αν απομονώσουν άλλους παράγοντες (ανταγωνιστική και αγχώδης προσωπικότητα, οικογενειακή κατάσταση, υγιεινό στιλ ζωής κ.α.), ισχύει πάντα ότι όσο μεγαλύτερη είναι η προσκόλληση σε μια καθημερινή μεσογειακή δίαιτα, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να εμφανιστεί κατάθλιψη σε ένα άτομο.
|
|||



Κάποια από τα γλυκά σνακ, αλλά και τροφές με χαμηλά λιπαρά, περιέχουν υψηλά επίπεδα νατρίου παρ' ότι δεν έχουν αλμυρή γεύση, σύμφωνα με ανάλυση προϊόντων που πραγματοποίησε καταναλωτική οργάνωση στην Αμερική.
Η μεσογειακή δίαιτα, πέρα από τα ήδη γνωστά οφέλη της στην προστασία από καρκίνο, καρδιοπάθεια, άσθμα και διαβήτη, ανακαλύπτεται πλέον ότι έχει άλλη μια ευεργετική επίδραση, στην κατάθλιψη, σύμφωνα με μια νέα ισπανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη διαπίστωσε ότι υπάρχουν μέχρι 30% λιγότερες πιθανότητες να εμφανιστεί κατάθλιψη σε άτομα που τρώνε πολλά φρούτα, λαχανικά, ψάρια, δημητριακά και λίγο κόκκινο κρέας.
